0
  • سبد خرید شما هم اکنون خالی است.

مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه کانادا

ترجمه رسمی مدارک براری اپلای دانشگاه های کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا یا همان فرایند اپلای دانشگاه کانادا یکی از اهداف بسیاری از دانشجویان مستعد در سراسر جهان است تا بتوانند با حضور در مراکز آموزش عالی این کشور که از تنوع و اعتبار بالایی برخوردارند مدارج علمی را به بهترین وجه طی کنند. بخش عمده‌ای از دانشگاه‌های کانادا جزو بهترین دانشگاه‌های جهان هستند و از نظر امکانات تحصیلی، بورسیه، کمک هزینه پژوهش و حمایت از دانشجویان نخبه، شرایط بسیار مطلوبی در این کشور وجود دارد. بنابراین هر ساله بیش از ۹۰ هزار دانشجوی بین المللی، کانادا را برای ادامه تحصیل و اپلای انتخاب می‌کنند. بدیهی است اپلای دانشگاه‌های کانادا فرایند خاصی داشته و به شرایط و مدارک ویژه‌ای نیاز دارد و هر فرد متقاضی برای اینکه صلاحیت خود را به دانشگاه‌های این کشور نشان دهد و نامه پذیرش بگیرد، علاوه بر طی کردن فرایند موجود و داشتن شرایط لازم باید مدارک مورد نیاز را هم فراهم کند و اغلب این مدارک باید بصورت رسمی ترجمه شوند تا از اعتبار لازم برخوردار باشند. بنابراین باید یک دارالترجمه معتبر برای ترجمه مدارک خود پیدا کنید. لازم به ذکر است که مدارک اپلای تحصیلی برای بسیاری از کشورها نزدیک به هم می باشد.

مطلب حاضر سعی دارد خواننده را با برخی از ویژگی‌های دانشگاه‌های کانادا ‌و مدارک لازم برای اپلای دانشگاه‌ کانادا و تفاوت آن‌ها با کالج‌ها، فرایند اپلای دانشگاه‌های کانادا، مدارک مورد نیاز، زمان‌بندی پذیرش و ددلاین اپلای، نکات حائز اهمیت مربوط به ترجمه رسمی مدارک ذکر شده، و موضوعات مهم دیگری آشنا سازد.

دانشگاه‌های کانادا چه ویژگی‌هایی دارند؟

دانشگاه‌های کانادا به صورت مستقل اداره می‌شوند و با یک برنامه آموزشی مدون و متمرکز سعی دارند توانایی‌های تحلیلی دانشجویان را افزایش دهند. این مراکز آموزش عالی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرند و گذراندن دوره‌های آن‌ها ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد.

دانشگاه های کانادا در سه مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا دانشجو می پذیرد. مراحل اپلای دانشگاه های کانادا کمی زمان بر است.
مدارک دانشگاهی کانادا از کالج دارای اعتبار بیشتری هستند و هزینه تحصیل در دانشگاه ها نیز بیشتر از کالج است.

تحصیل در دانشگاه‌های کانادا از کالج گرانتر است و مدارک آن هم اعتبار بیشتری دارند. دانشگاه‌های این کشور بسیار باکیفیت هستند و به ویژه در رشته‌هایی مثل پزشکی و حقوق بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند. پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های کانادا خیلی هم ساده نیست و داوطلبان باید با ارائه مدارک مختلف از هفت خوان رستم عبور کنند. داشتن مدرک زبان معتبر الزامی است اما هر دانشگاه شرایط خاصی و نمره حد نصاب متفاوتی برای پذیرش دانشجویان در نظر می‌گیرد. رشته‌های پرطرفدار مثل پزشکی و حقوق شهریه بالاتری دارند و رشته‌های تجارت، هنر و مانند آن از دانشجویان شهریه کمتری دریافت می‌کنند.

فرق کالج‌‌ها و دانشگاه‌های کانادا در چیست؟

کالج‌های کانادا به ارائه آموزش‌های فنی و عملی می‌پردازند و هدف از تاسیس آن‌ها کمک به رشد اقتصادی این کشور است. پذیرش دانشگاه‌های کانادا محدودیت سنی دارد ولی کالج‌ها در این مسیر سخت گیری کمتری دارند. این مراکز آموزش عالی، در مقطع دیپلم مدرک معتبر ارائه می‌کنند و دارای دوره‌های تمام وقت و پاره وقت با اعطا گواهی (certificate) هستند. بسیاری از آن‌ها همچنین مقطع کارشناسی در رشته‌های کاربردی را شامل می‌شوند..

اگر هدف فرد از ادامه تحصیل ورود به بازار کار است مهارت‌های شغلی و آموزش‎های حرفه‌ای در کالج‌ها به بهترین شکل ارائه می‌شوند و فارغ التحصیلان این مراکز شانس استخدام خوبی دارند. اما اگر هدف فرد از ادامه تحصیل ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر و ادامه تحصیل تا مقطع دکترا است بهتر است به سراغ دانشگاه‌ها برود.

کالج‌ها کلاس‌های آموزش زبان برگزار می‌کنند به همین دلیل فرد نیازی به نمره بالا در آزمون‌های زبان برای پذیرش در این مراکز ندارد. این مراکز آموزش عالی کوچکتر از دانشگاه‌ها بوده و محیطی مانند مدارس یا آموزشگاه‌های آزاد دارند.

بهترین مقطع برای ادامه تحصیل در کانادا کدام است؟

مدارس کانادا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. کیفیت نظام آموزشی در این کشور بسیار بالا است و افرادی که در مدارس این کشور تحصیل کنند شانس زیادی برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های برتر کانادا دارند. تحصیل در مدارس دولتی کانادا برای شهروندان این کشور رایگان است.

متقاضیان بین‌المللی نیز می‌توانند در مدارس غیر دولتی روزانه و شبانه این کشور به تحصیل ادامه دهند. والدینی که به ادامه تحصیل فرزندان خود در خارج از کشور علاقه دارند می‌توانند با انجام اقدامات لازم و فراهم کردن مدارک کافی فرزندان خود را به مدارس این کشور بفرستند.

کانادا دارای دانشگاه های معتبری در دنیا است که افراد می توانند پس ارائه ترجمه مدارک لازم، برای ادامه تحصیل در هر مقطع تحصیلی پذیرش دریافت کنند.
تحصیل در مدارس کانادا برای شهروندان آن رایگان است و همچنین مدارس شبانه و غیرانتفاعی نیز برای افراد متقاضی بین الملل وجود دارد.

بهترین مقطع برای ادامه تحصیل در کانادا دانشگاه و مراکز آموزش عالی است که شانس دستیابی به عناوین شغلی مناسب در کانادا یا کشورهای دیگر را برای فارغ التحصیلان فراهم می‌کند. این دانشگاه‌ها اعتبار بالایی دارند و دارندگان مدرک این مراکز آموزش عالی به راحتی در بهترین شرکت‌های بین المللی کانادا و سراسر جهان استخدام می‌شوند. بنابراین اگر فردی فرصت تحصیل در مدارس این کشور را نداشته باشد با ادامه تحصیل در دانشگاه می‌تواند مسیر موفقیت خود را هموار کند.

دانشگاه‌های کانادا به روی علاقه‌مندان باز است و هر ساله تعداد زیادی دانشجوی بین المللی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از این دانشگاه‌ها پذیرش می‌گیرند. هر دانشگاه شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجو دارد و صلاحیت فرد از طریق بررسی مدارکی که ارسال می‌کند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فرایند اپلای دانشگاه‌های کانادا

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا را دارید باید فرایند خاصی را برای اپلای طی نمایید که مراحل متعددی را به ترتیب زیر شامل می‌شود:

  • مرحله اول: دانشگاه مناسب را برای اپلای انتخاب کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که در مورد رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود تصمیم بگیرید. کانادا کشور پهناوری است و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی متعددی را دربردارد. بنابراین، پس از تصمیم‌گیری در مورد رشته تحصیلی باید به انتخاب دقیق دانشگاه‌های معتبری بپردازید که دانشجویان بین‌المللی را در مقطع و رشته تحصیلی مورد نظر شما می‌پذیرند.

نکته دیگری که هنگام انتخاب دانشگاه باید بدان توجه داشته باشید این است که شما به چه زبانی می‌خواهید در کانادا تحصیل کنید. همانطور می دانیم  کانادا یک کشور دو زبانه است و زبان های ملی آن انگلیسی و فرانسوی است. این بدان معناست که شما می توانید تحصیلات خود را در این کشور به زبان انگلیسی یا فرانسوی دنبال کنید.

اکثر ایالات کشور کانادا انگلیسی زبان هستند و اگر شما قصد ادامه تحصیل به زبان فرانسوی را دارید، باید به جستجوی دانشگاهی در ایالات کبک، نیوبرانزویک و مانیتوبا بپردازید. به خاطر داشته باشید که شما باید سطح مهارت خود را در زبانی که انتخاب کرده اید ثابت کنید و نمره حد نصاب را در آزمون‌های مرتبط با آن کسب نمایید.

شهریه دانشگاه ها موضوع دیگری است که توجه به آن هنگام انتخاب دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. شهریه دانشگاه ها بسته به مقطع و رشته تحصیلی و مکان تحصیل متفاوت است. به عنوان مثال، دانشگاه‌های نیوفاندلند نسبت به دانشگاه اُنتاریو شهریه کمتری دارند، مخصوصاً برای رشته‌های پزشکی، مهندسی و علوم اجتماعی. علاوه بر این، شهریه دریافت شده از دانشجویان بین المللی معمولاً بالاتر است و بطور میانگین بین ۱۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار کانادا در هر سال تحصیلی است. بنابراین، هر فرد متقاضی باید با توجه به تمکن مالی خود این نکته را نیز برای انتخاب دانشگاه مناسب مد نظر داشته باشد.

  • مرحله دوم: مطمئن شوید که شرایط لازم را برای اپلای دارید

پس از شناسایی دانشگاه‌هایی که برای شما مناسب هستند، بهتر است به وب‌سایت‌های آن‌ها رجوع کنید و شرایط پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها و آنچه را که برای اپلای نیاز دارید مطالعه کنید. شرایط و مراحل دقیق پذیرش به دانشگاه انتخاب شده و مقطع تحصیلی مورد نظر بستگی خواهد داشت. با این حال، دو شرط اساسی برای اپلای وجود دارد:

۱) حداقل شرط لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی فارغ التحصیلی از دبیرستان است. پذیرش در برخی از دانشگاه ها کمی رقابتی تر از سایرین بوده و ممکن است یکی از شروط پذیرش داشتن سطح علمی مشخص یا معدل خاصی باشد. در چنین مواردی احتمالاً باید ترجمه ریز نمرات رسمی دبیرستان خود را به این دانشگاه‌ها ارسال کنید.

۲) اغلب دانشگاه‌ها شما را ملزم می‌دارند که با ارائه مدرک، مهارت زبانی خود را برای تحصیل در کانادا ثابت کنید. اگر قصد دارید برای یک دانشگاه انگلیسی زبان اپلای کنید، مدرک آیلتس (IELTS) یا تافل (TOFEL) بهترین گزینه برای شما خواهند بود. با این حال، اگر قصد دارید در یک دانشگاه فرانسوی زبان تحصیل کنید، باید در یکی از امتحانات DALF، DELF، یا TCF شرکت کنید (در ادامه حد نصابی که دانشگاه‌ها برای نمره این آزمون‌ها مشخص می‌کنند توضیح داده خواهد شد).

روند اپلای دانشگاه های کانادا در ایالت های مختلف اندکی با هم تفاوت دارند و بسته به درخواست دانشگاه به ترجمه رسمی مدارک خود بپردازید.
کشور کانادا دارای دو زبان انگلیسی و فرانسه است و شما می توانید به یکی از این زبان ها در دانشگاه های کانادا تحصیل کنید.
  • مرحله سوم: برای اپلای اقدام کنید

روند اپلای برای دانشگاه های کانادا ممکن است بسته به ایالت، دانشگاه و دانشکده مورد انتخاب متفاوت باشد. به عنوان مثال، علاوه بر مدارک معمول مورد نیاز برای اپلای که در بخش های بعدی به توضیح مبسوط آن‌ها پرداخته خواهد شد، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما بخواهند که یک پرسشنامه ساده را پُر کنید، در حالی که برخی دیگر شما را ملزم می‌دارند مقاله‌ای را بنویسید یا به سوالات پرسیده شده در جلسه مصاحبه پاسخ دهید.

زمان‌بندی پذیرش و ددلاین اپلای دانشگاه‌های کانادا

برخلاف برخی از کشورهای دیگر که پذیرش دانشجویان جدید در دانشگاه‌های آن‌ها هر سال یک بار اتفاق می‌افتد، پذیرش در دانشگا‌های کانادا هر ترم صورت می‌پذیرد، یعنی دانشگاه‌های کانادا در هر سه ترم پاییز، زمستان و تابستان پذیرش دانشجو دارند.

پذیرش در ترم پاییز که از ماه سپتامبر (September) آغاز می‌شود پرطرفدارتر از بقیه موارد است و دانشجویان ترجیح می‌دهند در آن پذیرفته شوند. پذیرش در ترم زمستان از ماه ژانویه (January) آغاز می‌شود و اگر دانشجویی پذیرش در ترم پاییز را به هر دلیلی از دست داده باشد، این ترم فرصت بعدی است. پذیرش در ترم تابستان از ماه‌های آوریل و می (April & May) آغاز می شود. این مورد نیز در بین دانشجویان بسیار پُرطرفدار بوده و تنها برای رشته‌ها و مقاطع تحصیلی خاص و در برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها وجود دارد.

دانشگاه ها و کالج‌ها دارای ددلاین‌های متفاوتی برای اپلای هستند، همچنین رشته‌های تحصیلی مختلف در یک دانشگاه یا کالج ممکن است ددلاین‌های متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل شما همواره باید به وب‌سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود رجوع کنید تا اطلاعات دقیق را در این خصوص دریافت نمایید.

مدارک زبانی مورد نیاز برای اپلای دانشگاه‌های کانادا

همچنان که در بالا اشاره شد طیف گسترده‌ای از دانشگاه‌های انگلیسی زبان و همچنین فرانسوی زبان در کانادا وجود دارند که دانشجویان می‌توانند برای ادامه تحصیل در آن‌ها اپلای کنند. بسته به زبان دانشگاه مورد انتخاب، دانشجویان بین المللی باید در یکی از آزمون‌های مربوطه شرکت کرده و با کسب نمره حد نصاب که معمولاً توسط دانشگاه مشخص می‌شود سطح مهارت خود را ثابت کنند.

دانشجویان بین المللی برای اپلای دانشگاه های کانادا باید مدرک زبان خود را بسته به زبان مورد نظر ارائه دهند.
برای پذیرش در دانشگاههای کانادا لازم است نمره حد نصاب آزمون زبان انگلیسی و یا فرانسه که دانشگاه مقصد مشخص کرده را کسب نمایید.

آزمون های اصلی زبان انگلیسی که مورد قبول دانشگاه های برتر کانادا هستند:

  • آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)
  • PTE آکادمیک (PTE Academic)
  • C1 پیشرفته (C1 Advanced)
  • تافل iBT (TOEFL iBT)

برخی از دانشگاه های کانادا ممکن است سایر آزمون های زبان انگلیسی( از جمله موارد زیر) را نیز بپذیرند:

  • CAEL (ارزیابی زبان انگلیسی آکادمیک کانادا)
  • CanTEST (آزمون زبان انگلیسی کانادا برای دانش پژوهان و کارآموزان)
  • MELAB ( مجموعه ارزیابی زبان انگلیسی میشیگان)

آزمون های زبان فرانسه که مورد قبول دانشگاه های کانادا هستند عبارتند از:

  • DALF
  • DELF
  • TEF
  • TCF
  • TestCan

مدارک مورد نیاز برای اپلای بر اساس مقطع تحصیلی:

دانشجویان بعد از پیدا کردن هدف خود و پیدا کردن مقطع مناسب برای ادامه تحصیلی، باید از مدارک لازم برای اپلای دانشگاه کانادا در هر مقطعی مطلع شوند که لیست انها نسبت به هر مقطع در پیایین اورده شده است، همچین لازم است که یک دارالترجمه انگلیسی برای ترجمه مدارک خود به زبان انگلیسی پیدا کنید.

  • مقطع دیپلم

مدارک زیر برای اخذ پذیرش از مدارس کانادا و تحصیل در آن‌ها لازم است:

  1. اسکن پاسپورت معتبر
  2. اسکن ترجمه کارنامه سه سال آخر تحصیل به همراه کپی فارسی
  3. فرم تکمیل شده و مهر و امضا شده‏ توسط قیم قانونی (دانش آموزان زیر ١۸ سال باید در کانادا قیم قانونی داشته باشند که به وی کاستودین (Custodian) گفته می‌شود. در این فرم اطلاعات مربوط به کاستودین، آدرس وی و همچنین اطلاعات مربوط به پدر و مادر دانش آموز بصورت دقیق درج می‌شود).
  4. فرم تکمیل شده تقاضانامه (Application form)

بیشتر بخوانید: ترجمه رسمی مدرک پیش دانشگاهی (آنلاین فوری) + نمونه


برای پذیرش در مدارس کانادا لازم است که ترجمه کارنامه دانش آموز به همراه کاستودین و فرم پر شده پذیرش را داشته باشید.
با تحصیل در مدارس کانادا شانس پذیرش در دانشگاه های برتر و معتبر بیشتر خواهد بود.

  • مقطع کارشناسی

هر دانشگاه ممکن است مدارک خاصی را برای اپلای در خواست نماید، اما بطور کلی مدارک زیر برای اپلای دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی لازم است:

  1. اسکن پاسپورت معتبر
  2. اسکن ترجمه مدرک دیپلم و ریزنمرات سه سال آخر دبیرستان به همراه کپی فارسی (در صورت تحصیل در نظام آموزشی قبل، ترجمه مدرک و ریز نمرات پیش دانشگاهی نیز لازم است)
  3. اسکن کارنامه آزمون زبان مورد نیاز
  4. رزومه (CV/ Resume)
  5. انگیزه نامه (SOP) مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر
  6. فرم تکمیل شده تقاضانامه (Application form)

شایان ذکر است افرادی که مقطع کارشناسی خود را در کانادا سپری کرده باشند نسبت به سایرین شانس بیشتری برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد دارند.


بیشتر بخوانید: ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی


مقطع کارشناسی ارشد

افرادی که قصد اپلای دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد را دارند باید مدارک زیر را تهیه کنند:

یک انگیزه نامه خوب می تواند در پذیرش شما بسیار تاثیر مثبت داشته باشد.
برای اپلای کارشناسی ارشد لازم است ترجمه مدرک کارشناسی به همراه ترجمه ریز نمرات کارشناسی را به دانشگاه مقصد ارائه دهید.
  1. اسکن پاسپورت معتبر
  2. اسکن ترجمه مدرک کارشناسی ارشد و ریز نمرات دوره کارشناسی به همراه کپی فارسی
  3. اسکن کارنامه آزمون زبان مورد نیاز
  4. اسکن کارنامه آزمون GRE یا GMAT (برای رشته های مدیریت، اقتصاد، امور مالی، حسابداری و غیره در صورت لزوم)
  5. رزومه (CV/ Resume)
  6. انگیزه نامه (SOP) مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر
  7. دو توصیه نامه (Recommendation letter) از جانب اساتید دوره کارشناسی
  8. فرم تکمیل شده تقاضانامه (Application form)
  • مقطع دکترا

مدارک زیر برای اپلای دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکترا لازم است:

جهت پذیرش در مقطع دکتری لازم است اسکن ترجمه دانشنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ترجمه ریز نمرات به دانشگاه مقصد ارسال نمایید.
داشتن مقاله و توصیه نامه از طرف اساتید می تواند شانس پذیرش شما در مقطع دکتری دانشگاه های کانادا را بسیار افزایش دهد.
  1. اسکن پاسپورت معتبر
  2. اسکن ترجمه مدارک و ریز نمرات دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه کپی فارسی
  3. اسکن کارنامه آزمون زبان مورد نیاز
  4. اسکن کارنامه آزمون GRE یا GMAT (برای رشته های مدیریت، اقتصاد، امور مالی، حسابداری و غیره در صورت لزوم)
  5. رزومه (CV/ Resume)
  6. انگیزه نامه (SOP) مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر
  7. دو توصیه نامه (Recommendation letter) از جانب اساتید دوره کارشناسی ارشد
  8. پروپوزال (Proposal) تحقیق (در صورت نیاز)
  9. فرم تکمیل شده تقاضانامه (Application form)

مدارک مورد نیاز برای اپلای کالج های کانادا

جهت اپلای کالج های کانادا باید فرم تقاضا نامه را تکمیل کرده و به همراه سایر مدارک ارائه دهید.
اسکن ترجمه کارنامه های سه سال متوسطه به همراه ریز نمرات آن ها برای اپلای کالج های کانادا لازم است.
  1. اسکن پاسپورت معتبر
  2. اسکن ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات سه سال آخر دبیرستان به همراه کپی فارسی (در صورت تحصیل در نظام آموزشی قبل ترجمه مدرک و ریزنمرات پیش دانشگاهی لازم است)
  3. اسکن کارنامه آزمون زبان مورد نیاز
  4. فرم تکمیل شده تقاضانامه (Application form)

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا به دو دسته مدارک شخصی/ هویتی و مدارک مربوط به تمکن مالی تقسیم می‌شوند که در ادامه هر یک از آن‌ها به تفکیک فهرست شده اند:

جهت دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید ترجمه مدارک شخصی و هویتی را علاوه بر مدارک مربوط به اثبات تمکن مالی به سفارت کانادا ارائه دهید.
ویزای تحصیلی کانادا شامل ویزای تحصیلی دانش آموزی و ویزای تحصیلی دانشجویی کانادا است.
  • مدارک شخصی/ هویتی

  1. اسکن پاسپورت معتبر
  2. اسکن ترجمه شناسنامه به همراه کپی فارسی
  3. یک عدد عکس پرسنلی جدید
  4. اسکن ترجمه سند ازدواج به همراه کپی فارسی (در صورت وجود)
  5. اسکن ترجمه گواهی سوء پیشینه به همراه کپی فارسی (در صورت وجود)
  6. اسکن ترجمه کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت برای آقایان
  7. اسکن مدرک آزمون زبان (در صورت وجود)
  8. اسکن ترجمه مدارک و ریزنمرات تحصیلی به همراه کپی فارسی
  9. ترجمه اجازه خروج از کشور توسط پدر و مادر (برای دانش آموزان زیر ١۸ سال)
  10. ترجمه گواهی حضانت (برای دانش آموزان)
  11. ترجمه قیم نامه قانونی (برای دانش آموزان در صورتی که پدر یا مادر وی را همراهی نکنند)
  12. ترجمه گواهی اشتغال به کار (Employment certificate)
  13. ترجمه نامه پیشنهاد شغلی (Job offer) (در صورت وجود)
  14. اسکن ترجمه فیش حقوقی (حداقل سه ماه آخر به همراه کپی فارسی – در صورت وجود).
  15. اسکن ترجمه لیست سوابق بیمه به همراه کپی فارسی ( در صورت وجود – الزامی نیست)
  16. نامه پذیرش دانشگاه (Addmission letter)
  17. گواهی پذیرش کبک (Québec Acceptance Certificate- CAQ) (در صورت پذیرفته شدن از دانشگاه های ایالت کبک)
  18. ترجمه نامه استادی پلن (Study plan letter)
جهت اخذ ویزای کانادا باید اسکن ترجمه مدارک شناسایی و شخصی خود را به سفارت ارائه دهید.
اسکن ترجمه شناسنامه و ترجمه گواهی عدم سوء پیشینه نیز برای دریافت ویزای تحصیلی لازم است.
  • مدارک مربوط به تمکن مالی

  1. ترجمه نامه تمکن مالی متقاضی و اسپانسر وی (در صورت داشتن اسپانسر مالی)
  2. ترجمه هر نوع سندی که نشان دهنده تمکن مالی متقاضی یا اسپانسر است (مانند اسناد ملکی)
  3. ترجمه ریز گردش حساب ۴ ماه اخیر متقاضی و اسپانسر
  4. ترجمه اسناد مرتبط با ثبت شرکت (متعلق به متقاضی یا اسپانسر)
  5. ترجمه شناسنامه اسپانسر
  6. ترجمه گواهی اشتغال به کار اسپانسر
  7. ترجمه فیش‌های حقوقی اسپانسر
  8. ترجمه سوابق بیمه اسپانسر
  9. ترجمه تعهد محضری اسپانسر (برای زوجین ضرورتی ندارد)
  10. ترجمه حکم بازنشستگی اسپانسر به همراه فیش حقوقی (اگر اسپانسر باز نشسته شده باشد)
  11. رسید تایید پرداخت شهریه دانشگاه (در صورت وجود)
  12. نامه دریافت بورسیه تحصیلی (در صورت وجود)

مدارک مربوط به کووید ۱۹

علاوه بر مدارک ذکر شده در بالا که تهیه آن‌ها همواره ضروری است، در سال‌های اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا تهیه و ارائه مدارک مربوط به آن نیز به ترتیب زیر لازم است:

  • اگر به طور کامل واکسینه شده اید، باید مدرک مربوط به آن را با خود به کانادا ببرید تا به افسر خدمات مرزی نشان دهید.
  • قبل از ادامه سفر خود به کانادا، شما باید نتیجه آزمایش کووید-۱۹ منفی خود را از کشور ثالث دریافت کنید.
  • شما باید برنامه سفر، مقصد و قرنطینه خود را به نرم افزار ArriveCAN وارد نمایید.

نکته مهم: متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا در صورت دریافت پذیرش می‌توانند همسر و فرزندان خود را نیز به همراه خود ببرند و برای ایشان هم اجازه اقامت دریافت کنند. متقاضی اصلی برای طی کردن مسیر قانونی این کار باید مدارک هویتی سایر اعضای خانواده خود، سند ازدواج و سایر مدارک معتبر درخواستی را به همراه ترجمه رسمی آن‌ها در اختیار داشته باشد.

چرا ترجمه رسمی مدارک لازم برای اپلای دانشگاه‌ کانادا مهم است؟

مدارک لازم برای اپلای دانشگاه‌های کانادا باید از زبان فارسی به زبان رسمی کشور مقصد ترجمه شوند تا از اعتبار کافی برخوردار باشند. ترجمه رسمی که توسط افراد با صلاحیت انجام شده و به تایید مراجع رسمی ایران مثل قوه قضائیه و وزارت خارجه رسیده باشد برای دریافت پذیرش دانشگاه‌های کانادا الزامی است.

در واقع ترجمه رسمی مدارک اولین چیزی است که دانشگاه‌های خارجی از داوطلبان دریافت می‌کنند. برخی از دانشگاه‌های کانادا درخواست می‌کنند که مدارک پس از ترجمه و دریافت مهر ترجمه رسمی وزارت دادگستری به وزارت خارجه ارسال شده و مهر تایید آن نهاد را نیز دریافت کنند.

مدارک لازم برای اپلای دانشگاه های کانادا باید از زبان فارسی به زبان انگلیسی انجام شود.
ترجمه رسمی مدارک برای اپلای کانادا باید بدون اشتباه توسط مترجم حرفه ای در دارالترجمه های معتبر انجام شود.

هر فرد متقاضی باید تمام این مراحل را با دقت سپری کند و توجه داشته باشد که ترجمه رسمی برخی مدارک ممکن است کمی زمان‌بر باشد به همین دلیل لازم است برای این کار زمان کافی در نظر گرفته شود.

در برخی از موارد دیده شده است که ناقص بودن مدارک مورد نیاز برای اپلای و اشکال در ترجمه رسمی آن‌ها باعث رد اپلای یا طولانی شدن روند دریافت نامه پذیرش و اجازه اقامت می‌شود، حتی اگر فرد شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا را داشته باشد و نمره بالایی در آزمون زبان کسب کرده باشد. به همین دلیل متقاضیان باید دقت کافی در تهیه مدارک و ترجمه رسمی آن‌ها داشته باشند.

نکاتی که باید در مورد ترجمه رسمی مدارک لازم برای اپلای دانشگاه‌های کانادا بدانید

مدارکی که برای ترجمه به مترجم رسمی تحویل داده می‌شوند باید واضح و باکیفیت باشند. اگر متقاضی قصد ارسال اسکن مدارک خود را دارد باید حتما نسخه باکیفیتی را تهیه و ارسال کند تا از بروز اشتباهات احتمالی پیشگیری شود.

دانشگاه‌ها و ایالات مختلف کانادا شرایط خاصی برای اقامت تحصیلی دارند. به عنوان مثال کبک ایالتی است که زبان رسمی آن فرانسوی است و ترجمه رسمی کلیه مدارک باید به این زبان انجام شود. برخی رشته‌های تحصیلی مثل هنر و معماری در کنار مدارک ذکر شده به پورتفولیو هم نیاز دارند که متقاضی در کنار تهیه رزومه باید آن را هم فراهم کند.

دانشگاه‌های کانادا در مقاطع دکترا و بالاتر برای پذیرش دانشجو بسیار سختگیر هستند به همین دلیل داوطلب باید در ترجمه رسمی مدارک خود بسیار دقیق عمل کند.


بیشتر بخوانید: شرایط و مدارک مورد نیاز برای اپلای آمریکا


جهت ترجمه فوری مدارک برای ویزای کانادا می توانید با کارشناسان دارالترجمه تات در ارتباط باشید.
جهت ترجمه مدارک باید اصل مدرک را به دارالترجمه ارائه دهید و یا اسکن کاملا واضح را برای دارالترجمه ارسال نمایید که فرآیند ترجمه مدارک آغاز شود.

هر سال بسته به شرایط دانشگاه‌ها و کشور کانادا، قوانین پذیرش دانشجویان بین المللی تغییر می‌کند. متقاضیان باید قبل از ارسال درخواست خود قوانین و الزامات موجود را بررسی کنند و از آخرین تغییرات مطلع شوند.

هزینه ترجمه رسمی و دریافت تاییدات در برخی از موارد بالاست، به همین دلیل فرد قبل از درخواست ترجمه لازم است مدارک مورد نیاز را از دانشگاه مورد نظر استعلام نماید تا مدارک برحسب نیاز و بسته به شرایط ترجمه و آماده شوند. به این ترتیب از پرداخت هزینه‌های اضافی پیشگیری شده و در وقت متقاضی هم صرفه جویی می‌شود. اگر متقاضی به ترجمه سریع مدارک تحصیلی خود نیاز داشته باشد در برخی از دارالترجمه‌ها با پرداخت هزینه بیشتر می‌تواند ترجمه رسمی سریع را درخواست نماید. طی سال‌های اخیر امکان درخواست ترجمه رسمی به صورت آنلاین از سوی برخی دارالترجمه‌های‌ رسمی فراهم شده تا افراد بتوانند سریعتر کارهای آماده سازی مدارک خود را پیش ببرند.

ترجمه مدارک رسمی حتما باید در دارالترجمه‌های رسمی و توسط افراد متبحر انجام شود. متقاضی قبل از درخواست ترجمه رسمی باید دقت کند که مرکز معتبر و مناسبی را برای اینکار انتخاب کند. علاوه بر این، ترجمه رسمی مدارک هویتی و تحصیلی یک کار تخصصی است و اصطلاحات خاص خود را دارد. در کنار انتخاب مترجم حرفه‌ای، بهتر است متقاضیان فایل حاوی اصطلاحات تخصصی رشته خود را که تمایل دارند در ترجمه رسمی مدارک آنان بکار برده شوند به مترجم تحویل دهند.

لیست دانشگاه‌های برتر کانادا

۱۰ دانشگاه برتر کانادا به ترتیب عبارتند از:

  1. دانشگاه تورنتو (University of Toronto)
  2. دانشگاه بریتیش کلمبیا (The University of British Columbia)
  3. دانشگاه مک گیل (McGill University)
  4. دانشگاه مک مستر (McMaster University)
  5. دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)
  6. دانشگاه مونترال ((University of Montreal
  7. دانشگاه کلگری (University of Calgary)
  8. دانشگاه اوتاوا (University of Ottawa)
  9. دانشگاه واترلو (University of Waterloo)
  10. دانشگاه وسترن (Western University)
دانشگاه آلبرتا و دانشگاه اواتاوا جزو ده دانشگاه برتر کانادا هستند.
کانادا دارای دانشگاه های معتبری مانند دانشگاه تورنتو، مک گیل، کلگری و بریتیش کلمبیا است.

لیست دانشگاه‌های ارزان کانادا برای تحصیل دانشجویان بین المللی

از بین دانشگاه‌های برتر کانادا، موارد زیر به ترتیب ارزان ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دانشجویان خارجی هستند:

  1. دانشگاه مونترال (University of Montreal)
  2. دانشگاه مک گیل (McGill University)
  3. دانشگاه مک مستر (McMaster University)
  4. دانشگاه بریتیش کلمبیا (The University of British Columbia)
  5. دانشگاه تورنتو (University of Toronto)
جهت اپلای دانشگاه های کانادا میزان هزینه و شهریه برای دانشجویان بین الملل بسیار اهمیت دارد.
اپلای در دانشگاه های ارزان کانادا می تواند در میزان هزینه زندگی شما در حین تحصیل تاثیر گذار باشد.

علاوه بر موارد بالا، دانشگاه‌های بسیار ارزان دیگری نیز وجود دارند که امکان تحصیل برای طیف گسترده‌تری از دانشجویان خارجی را فراهم آورده‌اند. برخی از این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  • دانشگاه مردم (University of the People)، دانشگاه آن لاین و بدون شهریه
  • دانشگاه براندون (Brandon University)
  • دانشگاه سینت بونیفیس (University of Saint Boniface)
  • دانشگاه گوئلف ((University of Guelph
  • دانشگاه منونایت کانادا (Canadian Mennonite University)
  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند (Memorial University of Newfoundland)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی (University of Northern British Columbia)
  • دانشگاه کلگری (University of Calgary)
  • دانشگاه سایمون ‌فریزر (Simon Fraser University)
  • دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan)

رنکینگ دانشگاه های کانادا ۲۰۲۱نام دانشگاهشهررنکینگ جهانی QS
۱دانشگاه تورنتو
University of Toronto
تورنتو
Toronto
۲۵
۲دانشگاه مک‌گیل
McGill University
مونترال
Montréal
۴۵
۳دانشگاه بریتیش کلمبیا
The University of British
Columbia
ونکور
Vancouver
۷۸
۴دانشگاه مونترال
University of Montreal
مونترال
Montréal
۱۱۸
۵دانشگاه البرتا
University of Alberta
ادمونتون
Edmonton
۱۱۹
۶دانشگاه مک مستر
McMaster University
همیلتون
Hamilton
۱۴۴
۷دانشگاه واترلو
University of Waterloo
واترلو
Waterloo
۱۶۶
۸دانشگاه وسترن
Western University
لندن
London
۲۰۳
۹دانشگاه کویینز
Queen's University
کینگستون
Kingston
۲۴۶
۱۰دانشگاه کلگری
University of Calgary
کلگری
Calgary
۲۴۶
۱۱دانشگاه سایمون فریزر
Simon Fraser University
برنابی
Burnaby
۳۲۳
۱۲دانشگاه لاوال
Laval University
کبک
Quebec City
۴۲۰
۱۳دانشگاه دال هاوزی
Dalhousie University
هالیفاکس
Halifax
۲۹۱
۱۴دانشگاه ویکتوریا
University of Victoria
ویکتوریا
Victoria
۳۲۵
۱۵دانشگاه رایسون
Ryerson University
تورنتو
Toronto
۷۰۱
۱۶دانشگاه کنکوردیا
Concordia University
مونترال
Montréal
۴۶۱-۴۷۰
۱۷دانشگاه کبک مونترال
Université du Québec à
Montréal
مونترال
Montréal
۵۴۱-۵۵۰
۱۸دانشگاه منیتوبا
University of Manitoba
وینیپگ
Winnipeg
۵۰۱-۵۵۰
۱۹دانشگاه ساسکاچوان
University of
Saskatchewan
ساسکاتون
Saskatoon
۴۷۱-۴۸۰
۲۰دانشگاه یورک
York University
تورنتو
Toronto
۴۵۱-۴۶۰
۲۱دانشگاه مموریال نیوفاندلند
Memorial University of
Newfoundland
سنت جان
St John’s
۶۵۱-۷۰۰
۲۲دانشگاه نیو برانزویک
University of New
Brunswick
فردریکتون
Fredericton
۸۷۰-۹۰۰
۲۳دانشگاه شربروک
Université de Sherbrooke
شربروک
Sherbrooke
۸۷۰-۹۰۰
۲۴دانشگاه کارلتون
carleton university
آتاوا
Ottawa
۲۷۹
۲۵دانشگاه مانت آلیسون
Mount Allison University
سکویل
Sackville
۸۷۰-۹۰۰
۲۶
دانشگاه آکادیا
Acadia University
آکادیا
Acadia
۵۵۱-۶۰۰
۲۷دانشگاه مانیتوبا
University of Manitoba
وینیپگ
Winnipeg
۵۰۱-۵۵۰
۲۸دانشگاه فرانسیس خاویر
St. Francis Xavier
University
آنتیگونیش
Antigonish
۸۷۰-۹۰۰
۲۹دانشگاه لثبریج
University of Lethbridge
لثبریج
Lethbridge
۶۵۱-۷۰۰
۳۰دانشگاه براک
Brock University
سنت کاترینز
St. Catharines
۶۵۱-۷۰۰
۳۱دانشگاه رجینا
University of Regina
رجینا
Regina
۶۰۰-۸۰۰
۳۲دانشگاه ترنت
Trent University
پتربورو
Peterborough
۱۲۴۸
۳۳دانشگاه وینزور
University of Windsor
وینزور
Windsor
۶۸۶
۳۴مؤسسه فناوری دانشگاه انتاریو
Ontario Tech University
اوشاوا
Oshawa
۷۵۴۸
۳۵دانشگاه لکهد
Lakehead University
ثاندر بی
Thunder Bay
۱۱۱۱
۳۶دانشگاه وینیپگ
The University of
Winnipeg
وینیپگ
Winnipeg
۱۸۳۶
۳۷دانشگاه مونکتون
Université de Moncton
مونکتون
Moncton
۱۷۰۹

سوالات متداول پیرامون مدارک لازم برای اپلای دانشگاه کانادا

کالج های کانادا چگونه هستند؟

در کالج های کانادا مهارت های فنی و علمی آموزش داده می شود که برای بیشبرد رشد اقتصادی آنجا موثر است و مدرک معتبر دیپلم ارائه می دهد.  همچنین با گذراندن دوره های کوتاه مدت پاره وقت و یا تمام وقت مهارت ها، گواهی های معتبر نیز ارائه می دهد.

پذیرش در دانشگاههای کانادا چگونه است؟

دانشگاههای کانادا که از کیفیت علمی و رفاهی بالایی برخوردارند در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش دارند که برای این کار باید حتما قبل از اقدام به درخواست اطلاعات کافی پیرامون دانشگاههای کانادا کسب کرده سپس شرایط لازم را کسب کرده و اقدام به درخواست کنید.

هزینه تحصیل در دانشگاههای کانادا بیشتر است یا کالج های کانادا؟

هزینه تحصیل دانشگاههای کانادا از کالج های کانادا بیشتر است و مدرک آن ها دارای اعتبار بیشتری نیز است.


مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود :

تحصیل در مالزی

Share:

دیدگاه ها

۵ دیدگاه ها

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
پشتیبانی دارالترجمه تات
× مشاوره آنلاین